התאחדות בולאי ישראל | Israel Philatelic Federation
חיפוש בקטלוג
חיפוש לפי
נושא:
שנה:
קטלוג:
חפש
ישראל – מקסיקו

  

 

השנה אנו מציינים 70 שנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למקסיקו. לאורך השנים, התקיימו שיתופי פעולה רבים במישור הפוליטי, הכלכלי והתרבותי, המבטאים את הידידות וההערכה ההדדית בין העמים. הקהילה היהודית במקסיקו הייתה מאז ומתמיד גשר ביחסים בין שתי המדינות.

בשנת 2000, חתמו ישראל ומקסיקו על הסכם סחר חופשי שהוביל לעלייה דרמטית בסחר. בשנת 2013, ישראל הייתה מדינה אורחת כבוד ביריד הספרים הבינלאומי בגוודלאחרה שהינו החשוב ביותר בעולם דובר הספרדית, במהלכו חנך את הביתן הישראלי נשיא המדינה דאז שמעון פרס. בעקבות רעידות האדמה ההרסניות ב-1985 ו-2017, שיגרה ישראל משלחות סיוע של יחידת החילוץ וההצלה של צה"ל. מאז תחילת מגיפת הקורונה, יזמה שגרירות ישראל שורת פעילויות הומניטריות ברחבי הפדרציה.

היחסים הטובים בין המדינות מתבטאים גם בביקורים ממלכתיים של נשיאים וראשי ממשלה, לצד ביקורי גומלין של בכירים בתחומי החקלאות, בריאות, כלכלה ותיירות.

 

ב-1992 הודה שר האנרגייה הישראלי למקסיקו על אספקה אמינה וארוכת שנים של נפט גולמי לישראל, לרבות בתקופת החרם הערבי. 28 שנה מאוחר יותר כתב הנשיא לופז אוברדור לראש הממשלה נתניהו שמדינת הפדרציה טבסקו, שממנה יצא משלוח הנפט הראשון לארץ, תשמש ב-2021 אכסניה להזדהות ישראל עם ציון 200 שנות עצמאות למקסיקו.

לאוהבי הכדורגל שבינינו, מקסיקו של 1970 מזוהה עם ההשתתפות היחידה של הנבחרת הלאומית הישראלית במונדיאל לכדורגל...

זיקתנו למקסיקו מתחילה עוד הרבה קודם לכן עם הגיעם של יהודים אנוסים ב-1519 בפמלייתו של הקונקיסטדור הספרדי הרנן קורטס. מאז המשיכו להגיע קריפטו-יהודים מחצי האי האיברי, ומאוחר יותר מהגרים יהודים מאירופה וארה"ב, מהבלקנים ומסוריה. ממהגרים שהתקבלו בזרועות פתוחות הפכו לאזרחים משולבים בפוליטיקה, בכלכלה, בתקשורת ובתרבות. בזכות יחסה החם לישראל הקהילה היהודית משמשת גשר איתן בין שתי המדינות ותורמת לחיזוק הקשרים ביניהן.

מקסיקו וישראל, שתי אומות עם שורשים היסטוריים ותרבותיים עמוקים, חוגגות בשנת 2022 שבעים שנה ליחסיהן הדיפלומטיים. למרות המרחק הגאוגרפי התפתחו היחסים לאורך השנים בזכות ביקורים הדדיים רמי מעלה, חתימה על הסכמי שיתופי פעולה תרבותיים, אקדמיים ומחקריים ועל הסכם סחר חופשי[נ1]  שהוביל לגידול משמעותי ביחסים הכלכליים בין המדינות.

ציון דרך מכובד זה מהווה הזדמנות להתבונן בכברת הדרך המשותפת שעברנו ולזהות אפשרויות חדשות העומדות בפנינו. אני גאה בכל אשר הושג יחדיו עד כה ומשוכנע שבמאמץ משותף נשדרג את יחסינו, כך שיביאו שגשוג לשתי המדינות ורווחה לשני העמים.

 

צבי טל, שגריר ישראל במקסיקו

את ישראל מייצגים בבול ציפור ממין דוכיפת מצויה

(Upupa epops)

שנבחרה כציפור הלאומית של ישראל;

וכמו כן צמח קקטוס ממין צבר מצוי

Opuntia ficus-indica)

החלק המקסיקני של הבול מיוצג על ידי העיט הזהוב (Aquila chrysaetos);

העיט הזהוב המקסיקני היא ציפור טרף שמייצגת את התרבות של מקסיקו והיא אף מופיעה בשלט האצולה הלאומי. לפני התקופה הספרדית ציפור זו שימשה כסמל לעוצמה ועוז, בייחוד עבור העם המקסיקני.

העיט הוא סמל שמימי, ציפור שמייצגת אור והארה ואת הגובה והעומק של האוויר, הודות ליכולתה לעוף מעבר לעננים ולהתקרב לשמש. העיט מהווה את התגלמות הכוכבים והאש כי, בנוסף לנוצותיו המוזהבות, אומרים שהוא יכול להביט ישירות בשמש ובכך "עינו רואה הכול" והוא סמל התבונה והרציונליות. צניחת העיט כלפי מטה מסמל את האור שמכסה את כדור הארץ ומביא לו אנרגיה חיונית. וכאשר כנפיו פרוסים, העיט מדמה צלב. הוא מייצג את ארבעת כיווני הרוח ומהווה בעצמו את הציר עליו ניצב העולם.